dinsdag 18 mei 2010

Houtsnijwerk

Hout daar zit leven in.
Ik kan mij niet herinneren dat ik niet hield van hout.
Als kind al werd ik aangetrokken door houtsnijwerk.
Ik raak er nooit op uitgekeken.
Die prachtige details en het werk dat met liefde door
de maker is vervaardigd komen in hout prachtig
tot hun recht.

Dit detail komt van mijn indonesische bank speciaal vervaardig voor
de nederlandse kolonisten.
Ik maak er zelf steeds andere bekleding in en zo veranderd de bank elk
jaar weer van jasje.
Of het nu koloniaal houtwerk is of echt nederlands houtsnijwerk,
het maakt voor mij geen verschil.
Als ik deze kist zie waan ik mijzelf op een veranda in een heerlijk
warm land en doe ik hem open dan komt de geur van kampfer mij tegemoet
De naam van deze schatkist is dan ook kampferkist.
Elke dag ontdek ik er wel iets nieuws aan.
Yolanda

32 opmerkingen:

Pierelantijntjes zei

Wat een prachtige kist. Kan me voorstellen dat je daar telkens wat nieuws in ziet.
Mijn man zijn vader en opa waren allemaal timmerman van beroep. Ik moet zegggen dat het wel handig is hoor, dat Jan alles zelf kan maken.
Groetjes van Ester

Roelien zei

Oef, dit is mooooooooi!

kienkele zei

Hoi Yolanda, wat een prachtig houtsnijwerk laat je ons hier zien. Ook ik heb wel wat met hout. Mijn vader was timmerman en kon letterlijk alles maken wat zijn ogen zagen. Hij had als hij van zijn werk kwam ook altijd zo´n houtgeur om hem heen hangen. Af en toe ruik ik het ergens.....heerlijk!
Kan me ook niet voorstellend dat mensen kiezen voor kunststof kozijnen, heb jij dat nou ook?
Je vroeg in je reactie op mijn tuinpost of het doorgaand vaarwater is. Nou, om het plaatje nog mooier te maken, ja dus. Wij wonen aan een inham van een doorgaande vaarweg, met een uurtje varen zit je op het Sneekermeer... Wij waren zelf ook altijd actief watersporter, maar onze boot ligt nu te koop, helaas, ik kan er nog maar amper op en af komen....
Hele fijne avond nog, hoewel, ´t is bijna bedtijd, dus slaap lekker, lieve groet, Tineke

Bella's Rose Cottage zei

Hello Yolanda,
So pretty!
Bella

It's me zei

Zo mooi ditte!!!!

Doet me denken aan mijn oma................had ook van zulke houtsnijwerk meubels............echt !!

Nou ik ga slapen........tis weer laat !! zucht !!! dikke pakkerd lieverd ............welterusten......groetjes Ria

Saskia zei

Ja , heel mooi. Het is net of ik mijn man hoor praten. Hij is eigenlijk meubelmaker, voert zijn beroep niet meer uit, doet nu heel ander werk maar thuis maakt hij wel alle meubels zelf. Erg handig.
groetjes Saskia

Ingrid. zei

Erg mooi idd !
Fijne dag , groetjes van Ingrid

Anoniem zei

Mooi dit houtsnij werk. Ook het ijzeren slot op de kist is prachtig.
Een hele fijne dag. Groetjes Tilly.

Rozmeen zei

Goedemorgen Jolanda,

Kan me voorstellen dat je steeds weer opnieuw iets ontdekt in het prachtige houtsbijwerk. Het is prachtig.

Fijne dag.
Groetjes,
Rozmeen

jolanda zei

Hoi Yolanda, ja ik kan me je gedachten wel voorstellen wanneer je naar die mooie kist kijkt.
Ik vind het ook altijd een bijzonder idee wanneer zo'n stuk ergens ver weg gemaakt is en dan vraag ik me ook altijd af van wie het nou geweest zou zijn en wat er allemaal ingezeten heeft.
Knap trouwens dat je zelf je bank bekleedt!!
Fijne dag, jolanda

Home and Lifestyle zei

Dat handwerk is inderdaad erg mooi, jouw kist is één en al houtsnijwerk dus daar blijf je aan het ontdekken! Prachtig hoor!

Een fijne dag! Lieve groet, Ingrid

Loveforpiemonte zei

Het is heerlijk om met bepaalde voorwerpen zo heerlijk weg te kunnen dromen!!! Vind dit ook erg mooi om te zien. Heb zelf een klein houten kistje bewerkt op tafel staan met speelkaarten erin.
Groetjes Madelon

Karin zei

Prachtige kist Yolanda, ik kan me voorstellen dat je daar van geniet. Ik heb momenteel alleen de neiging om al het hout te lijf te gaan met een witte kwast, maar ik (mijn man) hou me in :o) Probeer het althans.

Heleni zei

Oh wat heb ik al veel genietmomenten gehad op jouw site.

groet Heleni

bikim zei

love the suitcases! just gorgeously set up!
have a sunny day Yolanda!
Rosa

Mayflower zei

Hoi Jolanda, wat een prachtige detailfoto's van het houtsnijwerk, ik kijk daar ook altijd met bewondering naar. Temeer omdat dit vaak met beperkte middelen tot stand is gekomen. Echt prachtig.
Fijne dag en een lieve groet, Mea

Babette zei

Wat een mooie kist en houtsnijwerk. Ik heb ook wat met hout. Heb zelfs kort de bouwopleiding op de lts gedaan maar ben daarna een andere richting ingegaan.

Dank je wel voor je bezoek en reactie op mijn blog.

Groetjes Babette

Corinne zei

Mooi zeg! Ik vind het ook altijd heel bijzonder.
Ik heb een oude buurman die aan houtsnijwerk doet. Hij is al 87 ofzo en het ziet er niet meer zo heel picobello uit. Maar hij maakt het met liefde en dat is toch ook wel mooi. Geniet er maar van.

Fijne dag!
Groetjes,
Corinne

Stina zei

Hoi, errug mooi Jolanda;]

Anoniem zei

Prachtig en zo geweldig knap dat er mensen zijn die dat kunnen maken,ik wens je nog een fijne dag,lieve groet Joke.

Bonjade zei

Heerlijk....en zo mooi het pure hout...zonder verf.....
Ik hou er zo van...
Fijne dag

Jitka zei

Ahoj Jolando,
děkuji Ti za návštěvu mého blogu,i já jsem k tobě ráda nakukuji :-).
Truhla je nádherná,nádherný dřevoryt.
Přeji hezký týden
Jitka

Monique zei

Maar hey! Van die oude knuffelbeer heb ik óók een cd hoor!! ;o)

Passione Helena zei

Wat een mooie kist, wauw!

Mooi dat je schrijft, hoe je als kind al gefacineerd was door houtsnijwerk. Het oog voor detail zat er al vroeg in!

Geniet er maar van de geur en droom lekker weg!

G-STYLE zei

Leuk dat je ons even wat houtsnijwerk laat zien , ikzelf heb niet echt veel bewerkte meubels , maar zo'n kralen-randje bij een kastdeurtje langs vind ik bijvoorbeeld wel heel erg mooi.
Groetjes Gea

Les Cotrions zei

Your carved wood is a beauty Jolanda!
What a nice and fine work! I like wood and it fashinated me too!
Happy new day!
Vale

Corine(THUIS) zei

Hout..daar heb ik ook wat mee, maar houtsnijwerk..dat is niet favoriet want ik hou van simpel en sober, dus het is me gauw te druk.
Ik vind het natuurlijk technisch gezien wel heel knap gedaan!
Groeten, Corine(THUIS)

It's me zei

Wel even mail lezen lieffie !!...

Margot zei

Het lijkt wel of de kist een heel verhaal kan vertellen.
Prachtig
Groetjes, Margot

Anoniem zei

Hoi Mam!

hoe is het daar? zit je al een beetje in de spanning voor Marline's wiskunde-examen? Nou, ik hoop dat ze het goed gaat maken hoor. Ik heb gisteren heerlijk de hele dag op het balkon gezeten, huiswerk maken voor zwemmen. maar ik ben al een heel eind! En nu komt Vera zo en gaan we gezellig naar het pinksterkamp!

jij ook een fijne pinksteren mam!
en ik zie je denk ik volgend weekeind.

Liefs Coby

Haikey love of living zei

Fijn houtsnijwerk en met veel zorg gemaakt.

Fijn weekend!

Groetjes, Haikey

Ger zei

Ja...houtsnijwerk met de hand gemaakt..........heb er menig uurtje met bewondering naar staan kijken in de werkplaatsen in Indonesie en op Sri Lanka.
Waar je in de VOC stad Galle veel antiek winkels tegenkomt met prachtige bewerkte meubels uit lang vervlogen tijden.....

Ik geloof graag dat jij een liefde hebt voor alles wat met houtbewerking te maken heeft.

Lieve groetjes,
Ger

Pagina's